Åtta appar som kan få dig att må bättre

Psykolog i mobilen? Idag finns det en app för i princip allting, och psykisk ohälsa är inget undantag! Nedan har vi listat några av de bästa apparna för dig som lider av ångest eller depression.

Depression CBT Self-Help Guide (Android)

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en terapimetod som fokuserar på att ändra negativa beteenden- och tankemönster för att uppnå ett förhöjt välmående. Med Depression CBT Self-Help Guide kan du göra ett självtest för att se om du befinner dig i riskzonen för depression. Dessutom innehåller appen information om hur CBT fungerar, samt ett verktyg som hjälper dig att fokusera på det positiva sakerna i livet.

Headspace (iOS och Android)

Ett effektivt sätt att både förebygga och behandla ångest, stress och depression är genom mindfulness, det vill säga medveten närvaro i nuet. Headspace är en av världens absolut populäraste mindfulness-appar och erbjuder mängder av smarta funktioner. Dessutom kan du sätta ihop ditt eget paket med guidade meditationer för exempelvis ångest, depression eller sömnlöshet.

Ett flertal studier har gjorts med appen som visat sig vara effektivt för bland annat ångest, stress och kronisk smärta.

De första dagarna med Headspace är gratis. Om du sedan vill fortsätta och få tillgång till hela utbudet betalar du 139 kr per månad.

KBT känslotankar (Android)

En svensk app för dig som vill lära dig att vända dina negativa tankar till positiva. Appen bygger på olika typer av KBT-övningar och är väldigt användarvänlig. I övningarna kan du utmana dig själv genom att ifrågasätta dina inlärda tankemönster.

Self-Help for Anxiety Management (iOS och Android)

En populär app som lär dig att hantera ångest och oro. I appen kan du bland annat hålla koll på din ångest under en längre period, identifiera vad som oftast triggar din ångest och även prata med andra användare som lider av liknande problem.

MoodTracker (iOS och Android)

Precis som namnet antyder är denna app till för att registrera och hålla koll på exempelvis stress, ångest och ditt humör i allmänhet under en längre period. Genom att varje dag ange hur du känner dig kan du enklare se om det finns några mönster för ditt humör svänger, och ifall du ofta har höga toppar och djupa dalar. Appen passar även utmärkt att använda tillsammans med en psykolog, då du enkelt kan summera hur du mått sedan ert förra möte.

Mindfulness Appen (iOS och Android)

Ett bra gratisalternativ till Headspace med svenska instruktioner. Appen har laddats ned mer än 1 miljon gånger i över 130 länder. Precis som Headspace innehåller Mindfulness Appen olika typer av guidade meditationer. Dessutom kan du föra statistik över din egen mindfulness-resa, få påminnelser om när det är dags för meditation och mycket mer. Appen finns även som en premium-version med kurser och ett bredare utbud av guidade meditationer.

mindfulness-app i mobilen

Recovery Record - Eating Disorder Management (iOS och Android)

En av de absolut bästa apparna för dig som försöker övervinna ätstörningar såsom anorexia, bulimi och hetsätning. Appen kan dessutom användas av dig som vill ha bättre koll på vad du äter i allmänhet.

Genom appen kan du enkelt och smidigt hålla koll på dina måltider, tankar och känslor. Du kan även sätta upp dina personliga mål och måltidsplaner, samt göra självtester för att se vilka framsteg du har gjort.

Pacifica (iOS och Android)

En av de populäraste apparna för att komma till rätta med ångest, stress och depression. Pacifica erbjuder en mix av kognitiv beteendeterapi och mindfulness. Bland annat innehåller appen fler än 25 olika avslappnings- och meditationsövningar, en funktion för att hålla koll på ditt humör, dagliga utmaningar och möjlighet att interagera med andra Pacifica-medlemmar. Appen är gratis att ladda ned och använda med möjlighet att köpa till en premiumversion för 30 kr/månad. 

Ahum
08 augusti, 2017
Laddar...