Hem  »  Blogginlägg   »   8 appar som kan få dig att må bättre

8 appar som kan få dig att må bättre

Idag finns det en app för i princip allting, och psykisk ohälsa är inget undantag! Nedan har vi listat några av de bästa apparna, med allt från mindfulness till psykolog online, som kan hjälpa dig som lider av ångest eller depression.

Idag finns det en app för i princip allting, och psykisk ohälsa är inget undantag! Nedan har vi listat några av de bästa apparna, med allt från mindfulness till psykolog online, som kan hjälpa dig som lider av ångest eller depression.

Headspace – mindfulness-appen med över 2 miljoner användare

Ett effektivt sätt att både förebygga och behandla ångest, stress och depression är genom mindfulness, det vill säga medveten närvaro i nuet. Headspace är en av världens absolut populäraste mindfulness-appar och erbjuder mängder av smarta funktioner. Dessutom kan du sätta ihop ditt eget paket med guidade meditationer för exempelvis stressångestdepression eller sömnlöshet. Ett flertal studier har gjorts med appen som visat sig vara effektivt för bland annat ångest, stress och kronisk smärta.

Du laddar ner appen gratis och kan sen välja betalversionen för tillgång till fler övningar, kurser och guidade meditationer. Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner Headspace här.

Depression CBT Self-Help Guide – självtester, artiklar och övningar

Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en terapimetod som fokuserar på hur vi kan upptäcka och arbeta med negativa beteende- och tankemönster för att uppnå ett förhöjt välmående. Med Depression CBT Self-Help Guide kan du göra ett självtest för att se om du befinner dig i riskzonen för depression. Dessutom innehåller appen information om hur KBT fungerar, samt ett verktyg som hjälper dig att fokusera på de positiva sakerna i livet. 

Tillgänglig för Android. Ladda ner appen här.

Self-Help for Anxiety Management – appen för ångest och oro

En populär app som lär dig att hantera ångest och oro. I appen kan du bland annat hålla koll på din ångest under en längre period, identifiera vad som oftast triggar din ångest och även prata med andra användare som lider av liknande problem.

Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner appen här.

Mood Tracker – digital dagbok

Precis som namnet antyder är denna app till för att registrera och hålla koll på exempelvis stress, ångest och ditt humör i allmänhet under en längre period. Genom att varje dag ange hur du känner dig kan du enklare se om det finns några mönster för hur ditt humör svänger, och ifall du ofta har höga toppar och djupa dalar. Appen passar även utmärkt att använda tillsammans med en psykolog, då du enkelt kan summera hur du mått sedan ert förra möte.

Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner appen här.

Mindfulness Appen – meditationer på svenska

Ett bra gratisalternativ till Headspace med svenska instruktioner. Appen har laddats ned mer än 1 miljon gånger i över 130 länder. Precis som Headspace innehåller Mindfulness Appen olika typer av guidade meditationer. Dessutom kan du föra statistik över din egen mindfulness-resa, få påminnelser om när det är dags för meditation och mycket mer. Appen finns även som en premium-version med kurser och ett bredare utbud av guidade meditationer.

Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner appen här.

Recovery Record – få hjälp med din ätstörning

En av de absolut bästa apparna för dig som försöker övervinna ätstörningar såsom anorexia, bulimi och hetsätning. Appen kan dessutom användas av dig som vill ha bättre koll på vad du äter i allmänhet.

Genom appen kan du enkelt och smidigt hålla koll på dina måltider, tankar och känslor. Du kan även sätta upp dina personliga mål och måltidsplaner, samt göra självtester för att se vilka framsteg du har gjort.

Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner appen här.

Ahum app – chatta med en psykolog 

Ahum har utvecklat en egen terapi-app där du erbjuds kontakt med en psykolog i tre dagar för 100 kr. I ett privat chattrum kan du skriva när det passar dig, dygnet runt och psykologen svarar minst en gång per dag varje vardag. Terapi online av denna form har visat sig effektivt för ett flertal psykologiska symtom såsom bland annat ångest, depression, stress, oro, tvång och social fobi. 

Tillgänglig för iOS och Android. Ladda ner appen här.

Sömnappen – för bättre sömn 

KBT-behandling för sömnsvårigheter är grunden till denna app, som hjälper dig att förstå din sömn och vad du kan göra för att förbättra den. Många som lider av depression eller ångest har också svårt att sova, något som ofta förvärrar de andra symptom man lider av.

I appen kan du skapa en personlig sömnplan och följa hur ditt sömnmönster utvecklas, medan du provar de olika vetenskapligt beforskade strategier som ingår i en KBT-behandling för sömnsvårigheter. Dessutom finns flera olika guidade övningar för att minska din generella stressnivå, komma ned i varv inför sänggåendet och hantera tankar och känslor som stör din sömn.

Tillgänglig för iOS. Ladda ner appen här.

Menu