Hem  »  Blogginlägg   »   Sjukskrivning vid psykisk ohälsa – är du i riskzonen?

Sjukskrivning vid psykisk ohälsa – är du i riskzonen?

Signalerna är många och det kan vara svårt att läsa av dem. Därför har vi samlat de sex vanligaste, och viktigaste tecknen på utbrändhet eller psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Här kommer de!

Är stress farligt?

Först och främst: all stress är verkligen inte farligt. Vi kan byggas upp som grupp när vi ställs inför utmaningar och överkommer dem tillsammans. Att arbeta med stress på arbetsplatsen handlar alltså inte om att försöka utrota den. För det första är det omöjligt, och för det andra blir vi mer stressade av att vara rädda för stress. Istället handlar det om att skapa en arbetsplats med utrymme för återhämtning. Där man uppmuntrar mikropauser vid kaffemaskinen och helger offline. En annan viktig sak är att man som anställd känner att man kan prata öppet om hur man mår. Att man helt enkelt känner sig tillräckligt trygg för att flagga om det blir för mycket.

Vikten av att känna till tidiga tecken

När man tittar i backspegeln ter sig ofta tecken på utbrändhet tydligt. Men där och då – när uppgiften ska in NU – är de lätta att förbise. Som chef ska man inte underskatta vikten av att förse sina anställda med kunskap och självinsikt. Om alla anställda har koll på sig själva och varandra är risken avsevär mindre att utbrändhet blir ett faktum.  

De fem vanligaste tecknen på stress

Här följer några av de vanligaste symptomen på för mycket stress.

1. Sömnsvårigheter. Att inte kunna somna på kvällen eller att vakna flera gånger. Det här är bland de vanligaste tecknen på utbrändhet och psykisk ohälsa. Känner du igen dig själv eller märker du av att en anställd ofta klagar på trötthet eller dålig sömn?

2. Minnessvårigheter. Kanske märker du av att du eller en kollega ofta glömmer saker. Det här är en tydlig varningsklocka som måste tas på allvar.

3. Nedstämdhet eller irritation. En förändrad sinnesstämning, negativa tankespiraler och ilska över småsaker bör få dig att fundera över ditt mående på jobbet. 

4. En känsla av att inte räcka till. Det kanske låter självklart, men är därför desto viktigare: när normala krav från familj eller vänner känns som bergsbestigning tar arbetet för mycket plats. Har du en känsla av att alla vill ha saker av dig? Det är ofta en känsla som dyker upp av för mycket att göra.

5. Kroppen säger ifrån och värker – människokroppen är en larmcentral i sig själv, lyssna på och försök förstå vad den säger! Hör du att en kollega klagar på huvudvärk eller magont? Ställ några extra frågor eller fråga om du kan avlasta hen på något sätt. 

Menu