Minska friktionen i relationen i corontän-tider.

På grund av corona är det många som just nu umgås mer än vanligt i hemmet. Vissa jobbar hemifrån, andra är korttidspermitterade och en del har varslats från sina arbeten. Vi har färre åtaganden både på jobbet och på vår fritid än vad vi annars brukar ha. Rutiner har förändrats och vi har inte samma möjlighet att ägna oss åt våra vanliga meningsfulla aktiviteter. Detta är omständigheter som kan vara påfrestande för en parrelation.

Mindre tid för oss själva och mer tid tillsammans kan innebära en ökad risk för konflikter i en relation. Ju mer tid vi spenderar med varandra desto mer synliga blir eventuella olikheter. Friktionen riskerar att öka och de där kaffekopparna som lämnas överallt i hemmet eller toalettlocket som inte verkar gå att fälla ner blir allt mer påfrestande. 

Forskning visar dock att par som spenderar mer tid tillsammans är lyckligare än andra par. Detta indikerar att det borde gå att vända rådande omständigheter till någonting positivt. Vi på Ahum vill utmana er som läser det här och sitter i denna sits att se situationen som en möjlighet att bygga upp er relation.

Kommunikation är ett av de vanligaste problemen i relationer. Små problem kan blossa upp till stora konflikter om man inte kommunicerar med varandra på ett bra sätt. När vi är känslomässigt frustrerade tenderar vi att vända oss mot den andra. Istället för att förmedla vad vi känner attackerar vi vår partner: “Jag orkar inte med dig, du stirrar bara på telefonen och bryr dig inte om mig”. Den som uttalar sig på ett sådant sätt är förmodligen orkeslös och kanske upplever att fördelningen av sysslor är orättvis. Partnern som tar emot en sådan kommentar kommer med stor sannolikhet att fastna vid “du bryr dig inte om mig”, känna sig anklagad och bli upprörd. 

Istället för att vända sig mot sin partner kan man försöka använda sig av jag-budskap för att förmedla det man vill få fram. Ett jag-budskap lägger vikten vid den personliga upplevelsen utan att anklaga den andra personen: “Jag känner att jag blir irriterad när du tittar på telefonen när vi sitter och äter. Jag skulle uppskatta om du kunde lägga den åt sidan så att vi kan umgås tillsammans istället.” Var försiktig med ord som “alltid” och “aldrig” när du ger din partner feedback. Var så konkret som möjligt och prata hellre specifikt om den andres beteende än generellt om dennes personlighet. Berätta hur beteendet påverkar dina känslor. Det är t.ex. bättre att säga “När du pratar om Corona så mycket, blir jag orolig. Det blir svårt för mig att sova på kvällen. Jag skulle uppskatta om vi kunde sätta en gräns för Corona-diskussionerna och sen försöka att prata om andra lite mer lättsamma saker" än att säga “Måste du alltid prata om Corona? Kan du aldrig säga något positivt? Jag orkar inte med dig!”.

En annan förutsättning för god kommunikation är empati. Om man tenderar att främst förmedla eller kontra med att uttrycka sina egna behov när partnern berättar hur hen mår kan man med fördel istället prova att spegla sin partners känslor och upplevelser lite mer. Om din partner säger att hen är trött efter arbetsdagen, gå inte i fällan att kontra med hur trött du är utan försök bemöta det din partner säger med empati: “Det är inte konstigt att du är trött så mycket som du har jobbat idag”. Då kommer hen att uppleva att hen är sedd och hörd. 

 

Ytterligare tips för att minska friktionen i relationen

  • Ta hand om dig själv och se till att du får den egentid du behöver. 

  • Synliggör och uppmärksamma det din partner gör som är bra, det kommer stärka er relation. Visa uppskattning mot din partner när hen t.ex. lagat mat eller diskat.

  • Rör vid varandra. Regelbunden fysisk beröring mellan dig och din partner bevarar styrkan i er relation. 

  • Identifiera beteenden som var och en av er kan göra för att båda ska bli mer nöjda i relationen. Det kan vara småsaker som att ta ut soporna, att stänga av mobilen någon timme innan sänggång eller bara att ge varandra komplimanger eller uppskattande ord. Gör mer av dessa önskvärda beteenden och utvärdera efter en vecka hur det har gått. 

 

Om ni redan försökt lösa era konflikter på egen hand utan resultat kan ni behöva vägledning. Hos Ahum kan du enkelt ta kontakt med en psykolog via vår matchningstjänst eller vår chatt. Där kan du få rådgivning i huruvida just din situation lämpar sig för individuella samtal eller parsamtal. Kom ihåg att par söker hjälp av alla möjliga orsaker. Vi som dagligen pratar med människor har hört det mesta. Sök hellre hjälp för tidigt än innan situationen går överstyr och blir svår att vända.  

Träffa en psykolog digitalt via Ahum.

Ahum
27 mars, 2020

Relaterade bloggposter

Laddar...