Fem tips för en bättre självkänsla

Hur vi ser oss själva har utan tvekan en stor inverkan på vår psykiska hälsa. Forskning har visat att en negativ självbild kan leda till bland annat social ångest, osäkerhet och underprestation. Samtidigt är en positiv självbild är kopplat till hälsosammare relationer och ett bättre välbefinnande.

Att förbättra sin självbild är dock lättare sagt en gjort. Många bakomliggande faktorer kan spela in och det krävs både tid och hårt arbete för att få till en förändring. Vi ger fem värdefulla tips som du kan använda dig av för att bli snällare mot dig själv och få en bättre självkänsla!

Skriv ner 10 saker som du gillar med dig själv

En låg självkänsla är ofta kopplat till en negativ inre dialog. Kanske du ständigt klandrar dig själv eller tar på dig skulden för saker som inte var ditt fel. Eller så förstorar du upp dina svagheter till orimliga proportioner, samtidigt som du helt glömmer bort dina styrkor.

Att lista 10 saker som du tycker om med dig själv får dig att inse att du faktiskt har fler positiva sidor än du anat. Ifall du är van vid att ständigt klanka ner på dig själv kan denna övning till en början kännas jobbig. Men ge inte upp! Sätt dig ner med penna och papper och res dig inte förrän du har en lista med minst 10 punkter. Ifall du skulle komma på fler är det givetvis bara positivt!

Det kan vara en god idé att sätta upp listan på en synlig plats, exempelvis badrumsspegeln eller kylskåpet. På så sätt påminns du varje dag om alla saker som du gillar med dig själv!

Rör på dig!

Forskarna är idag rörande överens om att vår fysiska och psykiska hälsa hänger ihop. Som vi tidigare skrivit om här på Ahum kan fysisk aktivitet motverka bland annat utmattning, ångest och depression.  Studier har dessutom visat att personer som rör på sig regelbundet har mer energi och är öppna för att träffa nya människor.

Vad gäller fysisk aktivitet och självkänsla så är kopplingarna solklara: mängder med studier har visat att regelbunden träning generellt bidrar till en betydligt bättre självbild. Detta kan dels bero på signalsubstanser som förändras i hjärnan under och efter fysisk aktivitet, men även känslan av att känna sig mer hälsosam.

Och just det – samtidigt som fysisk aktivitet är bra för din psykiska hälsa så får du en vältränad kropp och minskar risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och cancer.

Självkänsla - bild på bergsklättrare

Prova på mindfulness

Precis som för fysisk aktivitet finns det en stor mängd forskningsresultat som indikerar att mindfulness och självkänsla hänger ihop. Mindfulness kan hjälpa dig att öka din självacceptans och används idag av många psykologer och psykoterapeuter som en del i behandlingar.

Att komma igång med mindfulness är superenkelt och det finns inga regler för vad som är rätt eller fel. Målet med övningarna är att bli mer närvarande i nuet, vilket kan göras såväl hemma i sovrummet som i duschen eller på bussen på väg till jobbet. Genom att bli mer medveten om dina tankar kommer du enklare att kunna stoppa dig själv när en inre negativ dialog sätter igång.

Ett tips är att kika igenom vår mindfulness-artikelserie där vi i tre delar ger dig en introduktion till vad mindfulness är, hur du kommer igång med övningarna, samt vilka positiva effekter du kan förvänta dig.

Det kan även vara värt att kika in den populära mindfulness-appen Headspace som har ett 30-dagars program för bättre självkänsla.

Omge dig med rätt människor

Vår omgivning påverkar oss ofta mer än vi tror. Ditt arbete med att bygga upp en starkare självkänsla kan lätt slås i bitar om du har någon i din närhet som ständigt klankar ner på dig.

Det kan vara bra att regelbundet reflektera över hur personerna i din omgivning får dig att må. Kanske du har en kollega, vän eller partner som är duktig på att påminna dig om dina svagheter.

Att omge dig med människor som ger dig styrka och får dig att må bra är en förutsättning för att bygga upp en positivare självbild. Du måste inte nödvändigtvis gå så långt som att bryta kontakten med personer som påverkar din självkänsla negativt – ibland räcker det att vara ärlig och förklara hur du känner. Det kan räcka med att säga ”jag tycker det är jobbigt när du säger så” efter att någon lagt en syrlig eller nedvärderande kommentar.

Visst kan det kännas jobbigt till en början, men förhoppningsvis förstår personen att hens beteende inte uppskattas och lägger av. Ifall inte är det nog dags att börja fundera på om personen verkligen är någon som du vill ha i din närhet.

Skippa meningslösa affirmationer

Ett av de vanligaste tipsen för bättre självkänsla som ges är att regelbundet använda så kallade ”affirmationer”. En affirmation är en mening eller ett budskap som du tyst repeterar för dig själv. Om du exempelvis känner dig nervös inför ett möte kan du säga till dig själv ”jag är självsäker”, ”jag inger respekt”, ”folk tycker om mig”.

Problemet med affirmationer är dock att de inte fungerar så länge du inte själv tror på dem. Psykologiprofessorn Dr. Joanne Wood menar till och med att de i vissa fall kan bidra till en försämrad självkänsla.

”Att upprepa positiva affirmationer kan vara bra för personer med hög självkänsla, men ger ofta motsatt effekt för de som behöver dem som mest”.

Du gör alltså bäst i att skippa meningslösa affirmationer som du inte själv tror på. En bättre idé är att regelbundet ta en titt på ”10 saker som du gillar med dig själv”-listan för att påminnas om dina styrkor och positiva egenskaper.

Ahum
22 november, 2017
Laddar...