Fear of missing out: Fem tips på hur du besegrar rädslan

Att vi människor är rädda för att gå miste om någonting som är bättre än det vi har är inget nytt fenomen. Detta illustreras perfekt genom det klassiska uttrycket ”gräset är alltid grönare på andra sidan”. Skillnaden från tidigare generationer är dock att vi idag ständigt blir informerade om vad våra vänner, bekanta och avlägsna Facebookkontakter har för sig via sociala medier. Dagligen så blir vi bombarderade med bilder på lyxiga middagar, sköna semesterresor och galna utekvällar. Vi blir med andra ord konstant påminda om allt roligt som vi går miste om.

Uttrycket ”fear of missing out” (FOMO) beskrivs som en av oro över att andra personer är med om roliga upplevelser som vi själva går miste om. Studier har visat att personer som använder sociala medier löper större risk att uppleva ”FOMO”.

Känner du igen dig? Kolla i så fall in vår lista nedan. Här får du fem tips på hur du kan besegra rädslan och återgå till verkligheten.

Identifiera vad som får dig att må dåligt

Är det vissa personer som du följer på sociala medier som triggar känslan mer än andra? Kanske du följer ytligt bekanta på Instagram eller en känd bloggare som verkar leva ett riktigt drömliv och ständigt postar bilder från hens spännande vardag. Att helt enkelt sluta följa personer som triggar igång ”FOMO” är ett enkelt och effektivt knep för att förhöja ditt välbefinnande.

Praktisera mindfulness

I tidigare inlägg så har vi skrivit om kraften av mindfulness och att vara närvarande i nuet (här kan du läsa vår artikelserie om mindfulness). När du börjar att lära dig medveten närvaro så kommer det även bli enklare för dig att identifiera dina destruktiva beteendemönster och istället fokusera på vad som faktiskt händer runtomkring dig.

Ifrågasätt om sociala medier och bloggar reflekterar verkligheten

Visst kan det kännas som att precis ALLA dina Facebook- och Instagram-vänner lever helt otroliga liv. Det enda de laddar upp är ju bilder från soliga semesterresor, nyttiga luncher, intensiva pass på gymmet och roliga utekvällar med vänner. Frågan är dock: reflekterar det här verkligheten?
Visst, det finns säkert ett fåtal personer som faktiskt lever helt otroliga liv med glitter och glamour. Men för resterande 99,9 % av befolkningen så innehåller vardagen tidiga och trötta morgnar, vinterkräksjuka, stress på jobbet, tjafs med partnern, oro över ekonomin, långtråkiga möten eller föreläsningar och dötid framför datorn och teven. Bilderna som visas upp på sociala medier utgör oftast den där lilla guldkanten på vardagen och reflekterar således inte verkligheten.

Acceptera att du inte kan vara med på allting

Låt oss säga att du befinner dig på en trevlig middag med några av dina vänner. Du har en härlig kväll med många skratt, intensiva diskussioner och god mat. När du efter någon timme kollar mobilen så ser du helt plötsligt att några andra av dina vänner har valt att göra en spontanresa. De har tagit flyget till Paris för att köra en långweekend. Vännernas Facebook- och Instagramkonton går varma med bilder på exklusiva franska bistros och sevärdheter från staden. Du känner en obehagskänsla inom dig.
Resten av kvällen spenderar du med att titt som tätt uppdatera dig med vad vännerna i Paris har för sig. Istället för att uppskatta den trevliga middagen och dina vänner så grubblar du över varför inte du blev medbjuden på resan.

Låt oss säga att du istället haft en annan attityd till faktumet att några av dina vänner befinner sig i Paris. Istället för att bli avundsjuk och irriterad över att du inte blivit medbjuden så accepterar du situationen. Även fast du väldigt gärna hade velat följa med så kan du istället vara glad för deras skull och samtidigt uppskatta middagen som du befinner dig på. Du stänger ned Instagram, lägger tillbaka telefonen i fickan och återgår till dina vänner vid bordet. Resten av kvällen fortsätter i samma härliga anda och efter bara några minuter så har du helt slutat att tänka på dina vänners Parisresa.

fomo fear of missing out

Begränsa din tid på sociala medier

Ett kanske uppenbart, men ack så viktigt tips. För många av oss så både börjar och avslutas dagen med att kolla igenom vad som hänt på Facebook och Instagram. Om du går och lägger dig efter en lång arbetsdag, eller vaknar upp och har en stressig dag framför dig, så kan de där soliga semesterbilderna från din väns Thailandsresa svida extra mycket. Ifall du dessutom titt som tätt skulle uppdateras med bilder på kritvita stränder och parasolldrinkar under dagen, samtidigt som du själv befinner dig i ett grått kontorslandskap eller i regnet i väntan på bussen, så kommer du nästan garanterat att må lite sämre.

Att helt enkelt begränsa tiden som du spenderar på sociala medier kan inte bara hjälpa dig att besegra rädslan att gå miste om något, utan även hjälpa dig att bli mer närvarande i nuet och inte jämföra ditt eget liv med andras.

Ahum
05 mars, 2017

Ahum-bloggen

Laddar...