Ahum köper digitala behandlingsplattformen Motifire och tillsätter Kicki Theander som ny VD

Ahum förvärvar Motifire och skapar en ledare inom ”digifysisk” psykoterapi. Entreprenören Kicki Theander går in som ny VD. Kicki har en bakgrund som uppfinnare av den färdigplanerade matkassen och grundare av Middagsfrid. Nu vill Kicki hjälpa svenskarna att må bättre psykiskt.

Varför förvärvar Ahum Motifire?

Det finns värdefulla synergier där vi tillsammans kan erbjuda en större bredd av terapimetoder och distributionskanaler. Ahum erbjuder sedan tidigare en kvalificerad matchning till rätt terapeut för patienter som behöver träffa en psykolog fysiskt eller genom enskilda samtal via video och även chatt med en psykolog under en veckas tid. Motifires behandlingar sänker tröskeln för att komma igång med effektiv terapi. Även patienter med sämre ekonomiska förutsättningar eller som bor geografiskt avlägset kan få högkvalitativ behandling. Genom olika moduler jobbar patienterna på egen hand, men har tillgång till sin egen psykolog som kontinuerligt analyserar deras svar och skattningar och vägleder dem via chatt i realtid. Ahums affärsidé kan sammanfattas med orden "Rätt terapi för dig".

Varför ger du dig in i den digitala terapibranschen, Kicki Theander?

Jag gillar att bryta ny mark och det här företaget kommer att tillföra något helt nytt genom att göra terapi tillgängligt för fler och i helt nya former. Detta känns angeläget nu när den psykiska hälsan i Sverige blivit allt sämre. Något måste göras. Jag har länge varit intresserad av hälsa och personlig utveckling, det var även min drivkraft bakom matkassarna. Nu vill jag bidra till att förbättra den psykiska hälsan genom att digitalisera evidensbaserade behandlingsmetoder, öka tillgängligheten av psykologer samt minska kostnaden för effektiva behandlingar.


Fredrik Sandin och Ricard Beltran, nuvarande VD:ar för Ahum respektive Motifire, varför tar ni in Kicki Theander som ny VD?

Vi är psykologer och experter på vår plattform och våra tjänster och kände att Kicki var rätt person för att komma ut brett på marknaden. Det handlar om att paketera tjänsterna så att kunderna förstår fördelarna jämfört med traditionell behandling. Hon har affärsmässigheten och har byggt bolag under stark tillväxt.

Vänder sig Ahum till privatpersoner eller företag?

Både och. Det är alltid en människa som använder våra tjänster i slutändan, men genom våra terapimetoder och kanaler hjälper vi också arbetsgivare, försäkringsbolag och vårdcentraler att minska sina kostnader för psykisk ohälsa, säger Kicki Theander, VD på Ahum AB.


Ahum
04 oktober, 2019
Laddar...