Hem  »  Blogginlägg   »   11 saker du kan göra för att motverka en stressig arbetsmiljö

11 saker du kan göra för att motverka en stressig arbetsmiljö

Följ den här listan för att ta elva steg i rätt riktning – bort från en stressig arbetsmiljö, mot en arbetsplats där ni mår bra varje dag!

1. Sätt tydliga mål för att undvika psykisk ohälsa på arbetsplatsen

Den här sortens frågor är av största vikt och de företag som inte hanterar dem, riskerar att behöva lägga mycket resurser på exempelvis rehabilitering. Därför är det av yttersta vikt att förändringsarbetet sker systematiskt, och att alla är delaktiga. Att avhjälpa en stressig arbetsmiljö, där människor mår dåligt, är ingenting man gör i en handvändning. Sätt tydliga mål och bestäm vem som är ansvarig.

2. Missa inte fikapauserna bara för att ni har mycket att göra

När tiden är knapp missar vi ofta de små pauserna som är så viktiga för vår återhämtning. De blå zonerna, alltså de platser där människor lever längst i hela världen, är kända för sina pauser. Här ser man till att andas ut mellan varven, så att man orkar jobba länge och trivs med vardagsarbetet. I de blå zonerna består vardagsarbetet kanske av jordbruksarbete snarare än sådant arbete som du och jag ägnar oss åt – men vi kan ändå inspireras!

3. Kommunicera mera och erbjud extra samtalsstöd 

När Google forskade på det som utgör framgångsrika team visade det sig att en av de viktigaste delarna är att man känner sig trygg i gänget. Att man helt enkelt kan vara sig själv utan att tänka sig för. Man ska exempelvis kunna säga att man inte har en toppendag. Så är det ju för alla, alla har sämre dagar ibland, det är inga konstigheter. Men när de dåliga dagarna är fler än de bra, bör man ha en plan för hur man ska hantera även det. En bra idé är att erbjuda alla som behöver det samtalsstöd med en terapeut.

4. Preventiva insatser för företagshälsa

Innan saker och ting går alldeles åt skogen, får man ofta en hel massa signaler. Problemet är bara att hinna ta itu med dem, när allting är så stressigt. Men för att undvika psykisk ohälsa på arbetsplatsen är det extremt viktigt att inte missa dessa tecken, och vidta preventiva insatser när de uppstår. Verkar medarbetarna glömska, äter de lunch vid skrivbordet, blir stämningen hätsk på mötena? Då kan preventiva insatser fånga upp dem i teamet som har det tufft. Det kan att till exempel vara att erbjuda digitala KBT-verktyg som de anställda kan använda på egen hand. 

5. Prova nya arbetsställningar och mikropausa

När vi sitter länge på samma sätt sjunker kroppen ihop, blodcirkulationen minskar och vi blir tröttare. Genom att variera arbetsställningen kan vi därför påminna oss om att vi inte trivs med att vara helt stilla. På så sätt väcker vi kroppen, mår bättre och blir mindre stressade. När du ändå är igång och byter ställning kanske du även kan få till en kortare promenad? Mikropauserna under dagen är faktiskt inte att underskatta. Det kan lätt låta banalt, men om det är något psykologerna alltid återkommer till när det gäller att förebygga utbrändhet, så är det mikropauser. 

6. Be om hjälp och avlasta dina kollegor

Hjälp – ett litet ord på fem bokstäver som kan vara helt omöjligt att få ur sig ibland. Alla andra klarar ju det här, tänker ofta den som allra mest behöver be om hjälp. Och så samlas uppgifterna på hög och stressen blir monumental. Till slut orkar man inte längre, och det är då man kan råka ut för utbrändhet. Det kan vara bra att tänka på det – att ofta är det de högpresterande som hamnar i utbrändhet. De som är engagerade, motiverade och verkar ha full koll på läget. Om du märker att tempot är lite väl högt för din kollega, fråga om du kan hjälpa till på något sätt. I vissa fall kanske du inte ens behöver fråga. Vissa saker kanske du kan rodda med och sen meddela att det är fixat. Om du känner att du själv har utrymme för det, förstås!

7. Ställ krav på chefen

Ingen kan göra allting själv. Om det handlar om en stressig arbetsmiljö, som går ut över ditt mående och orsakar skador på ditt psyke – är det chefens ansvar att agera. Nu. Som chef har man ansvar över arbetsmiljön, och det innefattar till viss del även den psykosociala arbetsmiljö. Arbetet ska inte vara så stressigt att det gör någon sjuk.

8. Ta hand om grannen

Lyft ögonen från skärmen. Titta till höger. Vem sitter där? Titta till vänster. Vem sitter där? Mår de bra, tror du? Varför, eller varför inte? Om du inte vet, är det nog dags att fråga. Som kollegor har ni ett rent mänskligt ansvar att hålla ett öga på varandra. Kom ihåg att ta några minuter då och då, och fråga bordsgrannen hur det är. Sådana små frågor kan vara det som förändrar allt!

9. Känn till tecken psykisk ohälsa

Lär dig om tidiga tecken på psykisk ohälsa. Vad är egentligen symptomen på för mycket stress? Hur beter sig någon som är nedstämd? Har kan ångest ta sig uttryck? När vi har lite kunskap om hur psykisk ohälsa har vi också större chans att upptäcka den – och på så vis agera i tid. Självklart ska vi inte hålla koll och påvisa våra kollegors mående på ett okänsligt sätt. Men med lite känsla kan vi hålla koll på oss själva och hjälpa de runt om oss på rätt sätt. När vi känner till grundorsaken blir vi inte lika irriterade på sista-minuten-inställda afterworks och trötta miner – vi vet snarare hur vi ska bemöta det. 

10. Jobba på lagandan för att skapa en bra psykosocial arbetsmiljö

Tillsammans är ni starka, så tappa inte bort lagandan. Alla ska ha rätt att utvecklas, misslyckas och lyckas i trygghet. De två vanligaste orsakerna till utbrändhet är stressig arbetsmiljö och att det sociala samspelet på jobbet inte fungerar. 

11. Utbilda chefer och anställda till att bli ambassadörer för välmående

Här handlar det faktiskt om inställning – och kanske måste ni börja hela vägen från grunden. Fråga er vilka som är företagets ledord, och hur de relaterar till de anställdas välmående. En arbetsplats som tar hand om de som jobbar där attraherar stark och kompetent arbetskraft. När alla är överens om målet, är det dessutom mycket enklare att nå dit!

Menu