Vill du lyckas med dina nyårslöften? Då kan det vara dags att tänka om!

Nytt år och nya tag.

I en undersökning gjord av Sifo i början av 2017 uppgav ungefär en av fem svenskar att de hade avgett någon form av nyårslöfte inför det nya året. De vanligaste löften var att äta nyttigare, börja träna och stressa mindre. Tre viktiga ingredienser för ett hälsosamt liv!

Att faktiskt hålla sina nyårslöften har däremot visat sig vara svårare. Studier från USA har visat att tre av tio amerikaner ger upp sina löften redan efter en vecka. Efter sex månader är det mindre än hälften som fortfarande håller fast vid sina löften.

Är du en av dem som år efter år misslyckas med dina nyårslöften?

Då kan det vara en god idé att börja tänka om!

Ett av de vanligaste tipsen som ges för att hålla nyårslöftena är att sätta upp tydliga och mätbara mål. Du kanske vill spara ihop 10 000 kr till en skidresa. Eller så ska planerar du att läsa 20 nya böcker under året.

Även om vikten av mål inte ska underskattas – de kan ofta bra för att ge dig en extra push i början – så bör de inte vara ditt huvudfokus.

Rutiner istället för mål

Tänk dig följande scenario: du har satt upp ett mål att kunna lyfta 80 kg i bänkpress i början av september. Ditt mål är alltså att bänka 80 kg. Dina rutiner för att uppnå målet är att gå till gymmet fyra dagar i veckan och äta tillräckligt med protein.

Om du vill satsa mer på karriären så kan ditt mål vara att få en chefsposition på ett nytt företag. Dina rutiner är att finslipa ditt CV, ta extrakurser inom ditt område och gå på minst ett nätverksevent varje månad.

Om du hade gett upp dina mål och enbart fokuserat på att upprätthålla dina rutiner – hade du då fått samma resultat?

Till exempel: du vill gå ner 5 kg i vikt till juni. Du har satt upp som mål att tappa 1 kg i månaden, d.v.s. 250 gram i veckan.

Låt oss säga att du totalt struntar i att väga dig mellan januari och juni och istället enbart fokuserar på att äta hälsosamt, röra på dig mer och gå till gymmet minst tre gånger i veckan.

Kommer du fortfarande att få samma resultat?

Högst troligt.

Lägg upp en plan för hur din förändring ska ske

Med andra ord – lägg upp en konkret plan för vilka rutiner du måste börja för att nå dit du vill. Även om det både kan vara tidskrävande och kännas klurigt, så ökar det oftast dina chanser avsevärt att få långvariga resultat.

Om du vill ha hjälp med att lägga upp en plan för dina nyårslöften – gör Ahums matchningstest och hitta en psykolog eller psykoterapeut som kan hjälpa dig.

För dig som vill läsa mer om fördelarna med att ersätta dina mål med rutiner – kika in den här artikeln av författaren James Clear.

nyårslöften

Ahum
28 december, 2017
Laddar...