Tema livsstil: Återhämtning

Många hör av sig till oss på Ahum på grund av stress. Stress i sig är inte farligt, utan är kroppens sätt att förbereda sig för utmaningar. Om stressen däremot blir långvarig och vi inte får tid för återhämtning kan det leda till sömnproblem och vårt immunförsvar försämras. Detta sliter på vårt biologiska system och det kan så småningom leda till utmattning. Återhämtning är viktigt och därför handlar den avslutande delen i Ahums temaserie “Livsstil” just om återhämtning.

Stress kan ses som en energimobilisering vid akuta situationer som kräver fysisk ansträngning. Denna mobilisering har utvecklats evolutionärt under årtusenden för att människan ska överleva hot och faror. Vid stress ökar kortisolnivåerna vilket hjälper kroppen att mobilisera snabbare. Vid långvarig stress, utan återhämtning, kan däremot kortisolnivåerna hamna ur balans vilket kan leda till trötthet, både mental, fysisk och emotionell trötthet. 

Tecken på stressrelaterad ohälsa

Det är viktigt att lyssna på kroppens signaler. När vi blir stressade påverkas både våra tankar, känslor, kroppsliga förnimmelser och beteenden. Om du känner du igen dig i flera av punkterna nedan  kan det vara indikationer på långvarig stress:

  • Tankar. Svårt med minne och koncentration samt snabbare eller långsammare tankeverksamhet. 

  • Känslor. Brist på energi, nära till stress, oro, ledsamhet, uppgivenhet och irritation eller brist på empati för sådant som annars skulle väcka din empati. 

  • Kroppsliga förnimmelser. Påtaglig kroppslig trötthet, hjärtklappning, värk, yrsel eller ljud- och ljuskänslighet. 

  • Beteenden. Störd sömn, du försöker göra flera saker samtidigt för att vara mer effektiv, skalar bort aktiviteter som du annars tycker om tills du bara har “måsten” kvar eller äta, prata, gå eller göra andra aktiviteter fortare än vanligt för att effektivisera tiden.

Om du har haft en hög belastning under lång tid, oavsett om det är i arbetslivet eller privat, samt känner igen dig i flera av ovanstående punkter kan det indikera att du har varit utsatt för långvarig stress och behöver börja prioritera återhämtning.

Vad är återhämtning?

Återhämtning handlar om att stänga av energimobiliseringen som sker under stress för att kroppen ska få vila. Vid återhämtning sätter det parasympatiska nervsystemet igång, som en reaktion på det sympatiska nervsystemet som är igång vid belastning. Det hjälper kroppen att komma ned i varv och återhämta sig. Vilken typ av återhämtning du behöver beror på aktivitet, men vila, “göra ingenting” och sömn är återhämtande för majoriteten av oss. Även social och fysisk aktivitet kan vara återhämtande, så länge de inte är påtvingade. Att återhämta sig innebär inte att du behöver vila hela tiden, utan du behöver hitta en balans mellan aktivitet och återhämtning. 

Hur ska jag återhämta mig?

Sömn är den viktigaste delen av vår återhämtning. Då går vår kropp naturligt ned i vila, samt får hjälp av immunförsvaret att bygga upp nödvändiga hormoner. Vad som är bra återhämtning är individuellt. Semester och helg kan vara bra för att få längre återhämtning, men det är också viktigt att vi får återhämtning varje dag, mellan olika aktiviteter, för att vi ska må bra i längden. Kom också ihåg att anpassa återhämtningen efter aktivitet. Om du tröttat ut dig fysiskt behöver kroppen vila. Om du däremot har ansträngt hjärnan är det den som behöver vila. 

Tips på återhämtande aktiviteter

  • Ta pauser under arbetsdagen. Gå ifrån platsen där du brukar arbeta.

  • Promenera eller ägna dig åt annan fysisk aktivitet. Kom ihåg att stor, fysisk ansträngning, t.ex. löpning också sätter igång vårt sympatiska nervsystem och blir därför inte lika återhämtande. 

  • Kom ut i naturen, utan att lyssna på något i lurar. 

  • Se på serier, film eller läs en bok.

  • Exponera dig för långsamhet. Testa att göra de saker du brukar, fast långsammare, för att se vad som händer i kroppen. 

  • Planera din tid, schemalägg vila och trevliga aktiviteter. Tänk dock på att planera lagom, det blir stressande att ha varje minut under en dag planerad. 

  • Sänk kraven. Det behöver kanske inte vara kliniskt rent i ditt hem.  

  • Gör en mindfulness- eller avslappningsövning. Om du är stressad kan detta göra dig mer stressad i början, men gör då kortare övningar och se vad som händer om du fortsätter att öva regelbundet. Du kan t.ex mindfulnessövningen “Tre tre tre” för att komma ner i varv. Den hjälper dig att ta dig till nuet. Stress handlar ofta om att vi ältar något ur det förflutna eller oroar oss för framtiden. Att stanna upp hjälper även kroppen att fysisk varva ned.

  • Ät regelbundet för att ge kroppen energi att bli stabil. Och för att få till naturliga pauser i arbetet. Läs mer om kostens betydelse för den psykiska hälsan här. 

  • Gör en sak i taget. Påbörja inte nästa uppgift förrän du är klar med den du håller på med. 

  • Ägna dig åt en aktivitet som du tycker om, t.ex. baka, pyssla, leka med barnen eller ta ett varmt bad.


Känner du dig ofta stressad och har svårt att få till återhämtning? Använd vårt matchningsverktyg för att träffa en terapeut som kan hjälpa just dig.

Ahum
10 september, 2020
Laddar...