Självkänsla - Arbeta med ditt inre språk

Tidigare i veckan skrev vi på Ahum en artikel där vi redde ut begreppen självkänsla, självförtroende och självbild. Den fick positiv feedback från er, våra läsare och följare i sociala medier. Intresset kring ämnet verkar stort och det efterfrågades mer information om hur man kan arbeta med framförallt låg självkänsla.

Den viktigaste relationen du har är den till dig själv. Du lever med dig själv 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet. En bra relation till dig själv ligger till grund för sunda relationer med andra. Vår relation till oss själva bygger till stor del på vår självkänsla, våra inre tankar och känslor om oss själva. Lär känna dig själv, vem du är och vad du vill här i livet. Fokusera sedan din energi på att arbeta med det du vill och kan förändra och att acceptera det du inte kan göra någonting åt. En  av de viktigaste delarna för att etablera en god relation till sig själv och få en sund självkänsla är ett vänligt inre språk, anser vi. 

Bli medveten om ditt inre språk 

Det är viktigt hur du talar till dig själv. Det är minst lika viktigt som hur du talar med och om andra. För att utvärdera din självkänsla kan du uppmärksamma om du har en tendens att hamna i någon av följande tankefällor

Tankeläsning

Du tror att du vet vad andra tänker eller tycker om dig. Om du t.ex. ska hålla en presentation i skolan eller på arbetet har du redan innan övertygat dig själv om att de som lyssnar kommer att tycka att den är dålig eller tråkig. 

Såhär kan du tänka istället: Om du har förberett din presentation utifrån bästa förmåga så har du redan gjort allt du kan göra. Påminn dig själv om att tankeläsning inte är möjlig och att andra människor ofta är för upptagna med sig själva för att lägga märke till om du skulle säga någonting som var fel. 

Jämförelse

Du jämför andras bästa sida, den som visas upp på sociala medier med några av dina sämre sidor. Det är naturligt att jämföra sig själv med andra och ett viss mått av inspiration kan vara givande. Men så länge du jämför dig själv med en avgränsad del av någon annans verklighet kommer du att bli lurad. 

Jämför dig mindre med hjälp av följande tips: Konsumera olika sociala medier med måtta. Avfölj personer som ger dig negativa tankar eller känslor om dig själv och börja följ personer som får dig att må bra. 

Förstoring och förminskning

Du blåser upp saker som inte går som du tänkt och/eller har svårt att ge dig själv beröm för saker du gör bra. Har du någon gång klankat ner på dig själv för små misstag, som att komma försent till ett möte eller hoppa över ett träningspass? Missar du samtidigt att ge dig själv beröm för allt du gör som är bra? 

Visa dig själv medkänsla. Visa dig själv samma medkänsla som du visar andra människor när något inte går som du tänkt dig. Försök vara mer förstående och förlåtande mot dig själv. 

Ge dig själv beröm: Tillåt dig själv att vara stolt över saker du gör bra. När du tänker igenom din dag, leta efter det som gått bra och ge dig själv en klapp på axeln. 

För höga krav

Du intalar dig själv att saker måste vara på ett visst sätt och ställer orimligt höga krav på dig själv. Det är inget fel med att vilja vara ditt bästa jag och att sätta upp mål. Men när du driver dig själv till perfektion har du tagit det för långt. 

Våga släppa på kraven: Lämna ifrån dig saker även om de inte är helt färdiga. Njut av att vara på rätt väg istället för att sträva efter att vara framme.

 

 

 

Ahum
15 maj, 2020

Relaterade bloggposter

Laddar...