Sex anledningar till varför du bör prova på yoga!

För ett par veckor sedan, den 21 juni, hölls International Yoga Day för tredje gången i historien. Dagen firades världen över med event, gratisklasser och föreställningar.

Många förknippar Yoga med olika typer av ställningar och tekniker för att träna rörlighet. Men visste du att Yoga faktiskt även kan vara ett effektivt medel för att förebygga och behandla psykisk ohälsa?

Samtidigt som Yoga under de senaste decennierna har fått en allt större spridning i västvärlden har även forskningsvärlden nämligen fått upp ögonen för de över 5000 år gamla teknikerna. Så sent som i mars i år publicerades en studie av amerikanska forskare som visade att yoga kan vara en effektiv behandlingsmetod mot depression. Andra studier, både innan och efter, har visat liknande resultat.

Nedan har vi listat de främsta anledningarna till varför yoga inte bara kan göra dig smidigare, utan även förhöja ditt psykiska välmående.

Yoga handlar inte bara om att träna kroppen

En vanlig missuppfattning om yoga är att teknikerna endast används för att förbättra fysisk rörlighet. Även om den fysiska delen definitivt är en aspekt av yoga, så syftar teknikerna i grunden till att skapa balans mellan sinne och själ och balans mellan kropp och sinne. Ordet yoga kommer faktiskt från det historiska språket sanskrit och betyder ”att sammanfoga” / ”att förena”.

yoga och psykisk ohälsa

Du lär dig att kontrollera andningen

Andningen är direkt kopplad till vårt nervsystem. När vi känner oss ångestfyllda, stressade eller nervösa tenderar vi att ta korta och ytliga andetag. Mönstret kan snabbt bli en ond cirkel – vi känner oss stressade och börjar andas fortare, samtidigt bidrar de korta och snabba andetagen till att stressen blir ännu värre.

I många yogaklasser får deltagarna lära sig att kontrollera andningen genom olika typer av andnings- och meditationstekniker. Teknikerna kan du sedan ta med dig till vardagen och använda när du känner att ångesten eller stressen kommer krypande.

Yoga gör din kropp mindre spänd

Stress, oro och ångest påverkar inte bara vårt psykiska tillstånd – även vår kropp tar stryk. Resultatet av en stress- eller ångestfylld vardag är inte sällan att vi blir stela och spända, ofta i nacken, käken eller över axlarna.

Genom yoga kan du lära dig olika typer av avslappningsmetoder för att minska spänningarna i kroppen. Dessutom tenderar övningarna i sig att minska oro och ångest, vilket skapar en positiv cirkel.

Du avbryter ett negativt tankemönster

Vi tenderar ofta, speciellt när vi mår dåligt, att fastna i negativa och utmattande tankemönster. Att tänka sig ur ett negativt tankemönster är ofta dömt att misslyckas – istället behöver vi ofta något som får oss att skifta fokus.

Precis som många andra typer av fysisk aktivitet kan yoga vara en oas där vardagliga bekymmer glöms bort och fokus läggs helt och hållet på nuet. Även om de jobbiga tankarna skulle vara med under yogatimmen lärs tekniker ut för hur du kan bli bättre på att acceptera dina känslor, släppa oron och gå tillbaka till att fokusera på andningen.

Signalsubstanser i din hjärna påverkas när du utövar Yoga

Trots att det fortfarande råder delade meningar om exakt hur hjärnan påverkas av yoga så är forskarna överens om en sak: förändringar sker.

Tidigare forskningsresultat har antytt att endorfiner, kroppens egna belöningssystem, utsöndras under yoga. Dessutom har nya studier antytt att signalsubstansen GABA (gammaaminosmörsyra) utsöndras i delen av vår hjärna som kallas för thalamus, vilket inger en känsla av lugn och minskad ångest. Utsöndring av GABA sker för övrigt även vid användande av antidepressiva mediciner och när vi dricker alkohol.

Yoga ger dig en paus från den digitala världen

Att vi lever i en era som fullständigt domineras av teknologi är ingen nyhet. Trots att den tekniska utvecklingen bidragit till enorma möjligheter och framsteg för oss människor finns det också en baksida med att ständigt vara uppkollad: vi blir alltmer stressade och får svårare att fokusera på nuet.

Under en yogasession är det bara du och din kropp som räknas. Inget Snapchat, Instagram eller Facebook. Många yogalärare har faktiskt stränga regler om att alla elever måste stänga av ljudet på sina telefoner under klasserna.

Att vara helt frånkopplad, om än bara för en timme, ger dig en oas för återhämtning och möjligheten att fokusera på vad som faktiskt sker här och nu.

Ahum
09 juli, 2017

Ahum-bloggen

Laddar...