Kraften i känslan tacksamhet

Med coronaviruset på frammarsch känner många oro och osäkerhet. Men kriser kan också öka vår känsla av tacksamhet för livet. Varför är tacksamhet något som vi bör ägna lite extra tid åt i krissituationer?

Orbitofrontala cortex är den del av vår hjärna som är central i känsloreglering. Det är den del som är aktiv när vi visar empati och tacksamhet. Vi kan stärka vår orbifrontala cortex genom att känna och visa tacksamhet, och genom att oftare försöka vara i nuet. Det hjälper oss att hantera svåra stunder och kriser. 

Tacksamhet har visat sig ge positiva effekter på livet. Enligt forskning är personer som övar upp sin tacksamhet mer positivt inställda till sina liv. De ägnar sig också mer åt fysisk aktivitet och har en bättre sömnkvalitet. Tacksamhet kan också minska känslor av ångest och depression. Andra studier visar också att tacksamhet kan ge högre livstillfredsställelse och bättre självkänsla. Personer som upplever tacksamhet har lättare att nå sina mål och låter inte småsaker påverka dem på ett negativt sätt i samma utsträckning. 

Att öva tacksamhet – ett sätt att stärka din resiliens

Resiliens är ett psykologiskt begrepp som innebär förmågan att hantera och återhämta sig från en kris. Det går inte att förändra den rådande Corona-situationen, men vår resiliens hjälper oss att hantera krisen både nu och framöver. Att öva på tacksamhet är något du kan göra för att stärka din resiliens.

4 tips för att öva upp din tacksamhet

  • Skriv tacksamhetsdagbok. Ta en stund varje kväll och skriv ned vad just du är tacksam över.

  • Var i nuet. Öva på att vara här och nu med mindfulnessövningar. Använd dina sinnen för att observera din omvärld. 

  • Uttryck tacksamhet. Berätta för dina nära och kära att du uppskattar dem. 

  • Komplimanger. Ge minst 3 komplimanger om dagen till personer du träffar, antingen fysiskt eller digitalt.

Ahum
08 maj, 2020

Relaterade bloggposter

Laddar...