Klarar du 24 timmar utan Facebook?

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och Tumblr. Scrolla tills ögonen blöder och sedan lite till.

Sociala medier har på bara lite mer än ett decennium blivit en självklar del av vår vardag. Den senaste rapporten från IIS (Internetstiftelsen i Sverige) visar att nästan tre av fem internetanvändare i Sverige använder sociala medier dagligen, vilket är en fördubbling sedan år 2006. Under samma tidsperiod har antalet personer som använder sociala medier i allmänhet ökat med 45 %.

Och vi blir inte bara fler antal användare: tiden som vi spenderar på sociala medier ökar också drastiskt. År 2013 ägnade den genomsnittliga svenska sociala medier-användaren 4.8 timmar i veckan på sociala nätverk. Idag är siffran uppe i 7.1 timmar. Högst är användandet bland kvinnor mellan 16-25 år, som i genomsnitt spenderar hela 12.1 timmar i veckan på sociala medier.

Forskning har visat på att sociala medier kan vara beroendeframkallande och att för mycket användande kan leda till bland annat sömnsvårigheter, ångest och nedstämdhet.

Men varför är det egentligen så svårt att motstå att kolla de senaste uppdateringarna på Facebook och Instagram? Och vad skiljer ett hälsosamt användande av sociala medier från ett beroende?

Därför är sociala medier beroendeframkallande

Det finns ett flertal aspekter som gör att sociala medier anses vara kraftigt beroendeframkallande (mer än cigaretter och alkohol enligt vissa forskare).

Social bekräftelse är kanske en av de viktigaste. Att känna oss omtyckta och accepterade av andra människor ligger i vårt DNA. När vi lägger upp en bild och ser hur antalet ”likes” skjuter i taket får vi en ordentlig dopamin-kick och mår fantastiskt. Problemet är bara att euforin går över ganska snabbt. För att återuppleva känslan måste vi ladda upp ännu en ny bild, som helst ska genererar fler likes än den senaste.
Korta kickar och förhöjd dos för att uppnå dem. Låter inte helt annorlunda från exempelvis spel- och drogberoende, eller hur?

Fear of Missing Out (FOMO) är en aspekt av sociala medier som gör att vi ständigt känner ett behov av att hålla koll på statusuppdateringar och nyuppladdade bilder. FOMO, som vi tidigare skrivit om på Ahum, är helt enkelt rädslan att gå miste om något kul som händer. Detta är extra känsligt via sociala medier eftersom du i realtid blir påmind om hur kul dina vänner har medan du själv sitter på jobbet eller inte har blivit inbjuden till festen.

social media och beroende

Avslutningsvis kan vi konstatera att det sker fysiska förändringar i hjärnan i samband med att vi använder sociala medier. Exempelvis har hjärnskanningar visat att samma område i hjärnan påverkas av social medier-beroende som vid drog- eller alkoholberoende.

24 timmar utan sociala medier: hur reagerar du?

I studien ”24 Hours: Unplugged” från 2010 blev 200 studenter på University of Maryland i USA ombedda att inte använda sociala medier på 24 timmar.

Resultatet blev att forskarna, efter studien, kunde identifiera två olika typer av social medier-användning.

Den första typen är ett hälsosamt användande där det primära målet med användningen är att hålla kontakten med vänner och familj, samt hålla sig uppdaterad om nyheter. Även om det är vanligt för användare i denna kategori att känna sig frånkopplad från omvärlden, så resulterar 24 timmar utan sociala medier inte i några psykologiska besvär.

Den andra kategorin är personer som använder sociala medier på ett mer beroendeliknande sätt. För dessa personer resulterade 24 timmar utan sociala medier i alltifrån ångest och ett extremt sug att använda sociala medier, till rastlöshet och nervositet. Inte helt olikt andra typer av beroenden.

Så frågan är: vågar du anta utmaningen och vilken grupp tillhör du?

Om du skulle känna på dig att ditt sociala medier-användande har gått överstyr: tveka inte att göra en psykolog-matchning hos oss på Ahum och hitta en terapeut som kan hjälpa just dig!

Ahum
25 maj, 2017
Laddar...