Känner du dig ensam under semestern?

Imorgon sommarpratar psykologen Anna Bennich. Hon har skrivit böcker om bland annat ensamhet. Många upplever ofrivillig ensamhet i vardagen, men det kan bli extra påtagligt under semestern. Ahum berättar om vad du kan göra för att hantera det.

Den som känner sig ensam kan uppleva att det blir mer påtagligt under semestern då det ofta finns förväntningar på att umgås med familj och vänner. Från ett inslag i P1-morgon om ensamhet och semester berättar Emelie Jansson som driver Singelpodden att hon upplever att ensamheten blir tydligare ju äldre man blir. Vännerna får andra prioriteringar, som barn, barnbarn och familjesemestrar. 

Ensamhet kan vara subjektiv eller objektiv och det är skillnad på att känna sig ensam och att välja att vara själv. Den förstnämnda är ofta den som många upplever som problematisk. 

För dig som känner dig ensam

Under semestern kan känslan av ensamhet förvärras då vi har en förväntan om att semestern ska vara då vi mår som bäst och gör de roligaste aktiviteterna. När du känner dig ensam kan det leda till att du känner dig ledsen och får då svårare att ta dig för olika aktiviteter. I det läget är risken stor för känslostyrt beteende, vilket innebär att du låter dina känslor styra vad du gör istället för att göra det du verkligen vill.

Aktivera dig

För att komma ur passiviteten kan du använda dig av det psykologer kallar  beteendeaktivering. Med beteendeaktivering byter vi ett reaktivt, känslostyrt beteende mot ett mer proaktivt beteende. Det handlar om att göra aktiviteter som vi på sikt mår bra av, trots att det i stunden kan kännas motigt eller obehagligt. Att aktivera sig kan nämligen på sikt ofta leda till att den negativa känslan förändras. 

Kom igång med beteendeaktivering

  1. Börja med att sätta upp mål. Vad skulle du vilja göra och när? 

  2. Ta små steg. Du behöver inte göra en stor förändring på en gång för att må lite bättre och bli mer aktiv. 

  3. Utmana dig själv. Det kan kännas obehagligt eller motigt att komma igång, men kom då ihåg de mål du satt upp. 

  4. Belöna dig själv när du når ett mål. Kanske mår du bättre av att nå målet, men ibland kan vi behöva en extra belöning när vi har klarat av något. 

Ett exempel på beteendeaktivering kan vara att, trots att det känns motigt, ringa eller smsa en vän. Utforska om din känsla förändras. Du behöver inte heller börja med en social aktivitet, utan kan ägna dig åt något som du annars brukar tycka om, till exempel måla, promenera, bada eller läsa. Ibland kan det kännas bra att ta tag i en “surdeg”, t.ex. sortera upp en växande pappershög eller rensa ut en garderob. En aktivitet på en kvart kanske kan ge dig den kickstart du behöver för att bli mer aktiv och bryta negativa känslor du fastnat i. Kom ihåg att inte lägga ribban för högt. Det kan ibland ta tid att komma dit du vill.

 

5 tips på aktiviteter du kan göra ensam

  • Träna. Ta tillfället i akt att röra på dig när du är ledig. 

  • Gå ut. Ta med dig boken, datorn eller matsäck utomhus istället för att stanna inne. 

  • Husvakt. Har du vänner som åker bort över sommaren? Passa på och få ett miljöombyte och vakta deras hus eller lägenhet. 

  • Lär dig något nytt. Du kanske har funderat ett tag på att lära dig något nytt. Varför inte passa på nu när du har tiden?

  • Turista. Det går utmärkt att turista i din egen stad. Du kan läsa mer om det i Ahums artikel om hur du hemestrar på bästa sätt. 

5 tips på aktiviteter för att träffa människor

  • Tacka ja till de inbjudningar du får, även om de inte är från bästa vännen. 

  • Gå på gruppträning utomhus för att interagera med andra människor. 

  • Gå med i en facebook-grupp med andra som delar ett intresse du har.

  • Leta upp en restaurang du gärna vill gå på och fråga dina vänner vem som skulle vilja följa med. 

  • Om du är singel, gå på singelevent för att träffa andra. 


Om problemet med ensamhet har gått för långt och det är svårt att ta sig ur det på egen hand finns professionell hjälp att få. Skriv i Ahum chatt eller använd vårt matchningsverktyg för att träffa rätt terapeut för just dig.

Ahum
23 juli, 2020

Relaterade bloggposter

Laddar...