Hör yoga hemma i samtalsterapi?

Yoga i samtalsterapi? Svaret är ja!


Text: Charlotte Ljunggren 


Från stress och sjukdom till yogans värld

För drygt fyra år sedan var jag extremt stressad men förstod inte varför. Jag hade ett par år innan fått mitt drömjobb och allt gick bra. Vad jag inte visste var att en kronisk sjukdom höll på att bryta ut och då är det självklart en dålig kombination att jobba hårt och att ha inflammationer i kroppen. Jag blev sjukskriven med utmattningssyndrom och fick samtidigt en MS-diagnos. 

Åren dessförinnan hade jag testat yoga till och från men det blev inte riktigt något av det. Jag tyckte det var tråkigt och tog tid. Jag var småbarnsmamma och det passade bättre att springa en snabb tur för att hålla sig i form. Jag hade inte tid med, vad jag tyckte då, med något så tidskrävande och egocentrerat som yoga.

Med utmattningen och MS följde en stark ångest. Jag drabbades ofta av panikångest och fick svårt att vistas bland folk. Att gå och handla i en butik var omöjligt. Alla yttre intryck – människor, ljud och rörelser stressade mitt nervsystem.  

Jag var sjukskriven för utmattning i sju månader och kände att jag var tvungen att göra något för att få dagarna att gå och hålla alla jobbiga tankar borta. Ett nytt yogaställe hade precis öppnat i den lilla staden där jag bor. Jag såg det som ”ödet” att det hände just nu. Som tur är var yogastället litet som ett vardagsrum. Hade det varit stort och proppfullt med folk hade det inte funkat med min ångest.

Yoga är ingen “quick fix”

Yogan blev ett uppvaknande. Det låter som en kliché men är sant. Men det var ingen quick fix. Jag hade inte andats (riktigt) på flera år och att plötsligt ta sig tid att känna efter hur det kändes i en kropp som nu var drabbad av allvarlig kronisk sjukdom var jobbigt. Ibland ville jag bara fly yogamattan.

Men det kunde jag inte. Bokstavligen talet. Min MS hade drabbat min gångfunktion. Jag gick långsamt och hade dålig balans. Försökte jag stressa och pressa mig själv blev symptomen ännu värre.

 Så småningom började jag förstå att jag var fången i en kropp som ville ha min uppmärksamhet. Så jag valde jag börja lyssna på min kropp. Inte bara ”sådär” och med det menar jag att yoga inte är en quick fix. Det var jobbigt, tufft och utmanande. Mest mentalt. Men så småningom mådde jag bättre. Ångesten blev hanterbar. Det blev lättare att acceptera att jag var långsam och inte kunde högprestera. Vissa av mina MS-symptom blev till och med bättre. Jag blev stark och mer smidig. Ibland lyckades jag till och med andas mig ur ångesten. Det var inte bara yogans förtjänst. Jag var sjukskriven och hade all tid i världen och saktade ner rejält. 

Nu låter det kanske som en saga med ett lyckligt slut. Det är det inte. Jag kämpar dagligen mot min MS och yogan botar den tyvärr inte. Jag var tvungen att säga upp mig från mitt drömjobb och acceptera att jag inte kan jobba under vanliga förutsättningar. Idag är jag privatpraktiserande psykolog och jobbar max 20 timmar i veckan. Jag är stresskänslig och fysiskt begränsad på ett sätt som överlag påverkar mitt liv mycket negativt. 

Men yogan har blivit en stor del av mitt liv. Den hjälper mig att hitta tillbaka till lugnet, kontakten till kroppen och acceptansen av att min sjukdom gör att inte längre kan leva som tidigare.

Yogan har inte gjort mitt liv lättare. Men den har gjort lidandet mer hanterbart.

Yoga i kombination med samtal

När jag insåg hur stor betydelse yogan hade för mitt psykiska mående insåg jag även att jag hade saknat ”yoga-biten” i mitt arbete som psykolog. Jag träffade många med stress, utmattning, ångest, depression och annan psykisk ohälsa och ofta upplevde jag att det saknades något under samtalen; nämligen ett fokus på kroppen som vid psykisk ohälsa ofta pratar mycket mer med oss än vi tror. 

Jag utbildade mig till yogainstruktör och började undervisa nybörjare och samtidigt startade jag eget som privatpraktiserande psykolog. Idag undervisar jag inte längre men kombinerar samtal med yoga. 

Ibland är det yoga på mattan kombinerat med samtal, ibland andningsövningar, ibland samtal om yogans filosofi, ibland hjälper jag mina klienter att hitta rätt i djungeln av olika yogainriktningar.

Yoga - mer än fysiska positioner

Yogan härstammar från Indien och är ett 5000 år gammalt träningssystem för kropp och sinne. 

Ordet ”yoga” betyder ”union” och handlar om att förena kropp, själ och sinne; om att skapa balans mellan det inre och det yttre. Men yoga har som utgångspunkt inte ett individfokus, det handlar om förening av människor och hela världen, naturen och universum.  

Yoga är ingen religion utan ett sätt att leva, ett förhållningssätt till livet. Många tror att yoga främst handlar om fysiska positioner men det är bara ett av de åtta stegen man pratar om inom yogan: 1) Regler för moral, 2) Regler för etik, 3) Fysiska yogapositioner, 4) Andningskontroll, 5) Kontroll över sinnena, 6) Koncentration, 7) Meditation, 8) Självinsikt/högre medvetenhet.

Det som är bra är att man själv väljer vad man vill fokusera på. Eller så strävar man efter att leva efter alla åtta stegen. Inget är rätt eller fel. Men som utgångspunkt handlar yoga mer om LIVET än om fysisk rörelse överlag.

Själv har jag hittat olika delar som jag tycker är meningsfulla att använda i kombination med samtal: 

Fysiska positioner

Det händer ofta att mina klienter har ont någonstans. Det handlar ofta om mentala spänningar som har satt sig i kroppen. Jag är varken läkare eller fysioterapeut så jag försäkrar mig alltid att klienten är fysiskt undersökt för sina smärtor innan vi ställer oss på yogamattan (eller gör övningar sittandes). 

Då gör vi enkla övningar som involverar de ställen i kroppen där det gör ont och pratar om vad spänningarna kanske försöker ”berätta”. Ibland släpper spänningarna när man vet vad de vill.

Ibland introducerar jag klienten för olika positioner. T ex Barnets position som är en position där man vänder sig inåt för reflektion och självomsorg. Eller Krigarens position om man behöver starka sig själv/stå upp för sig själv. Bara fantasin sätter gränser! 

Andningsövningar

Yoga är som sagt mer än fysiska positioner och några av mina yogalärare har sagt att fysiska rörelser gör man egentligen ”bara” för att stilla sinnet – för att förbereda och lugna kroppen så den kan sitta stilla och koncentrera sig på andning och meditation.

Därför inleder jag ofta med att guida klienten i lätta fysiska övningar som att rulla med axlar, armar och huvud och därefter introducerar jag olika andningstekniker.

Responsen jag ofta får från mina klienter efter en kort stund med andningsövningar är ”Det var skönt. Jag behövde det. Varför gör jag aldrig det hemma?”.

Andningen tar de flesta av oss för givet. Och vilken tur att vi inte behöver uppmärksamma och koncentrera oss om varje andetag. Men psykisk ohälsa är ofta kopplat till problem med andningen. När vi är stressade och/eller har ångest andas vi snabbt och ytligt vilket skickar signal till hjärnan om att vi är i fara. När vi börjar fokusera på och lär oss att andas med långa och djupa andetag hjälper vi nervssystemet att skicka signal till hjärnan om att situationen inte är farlig.

Inom yogafilosofin säger man att man föds med ett visst antal andetag och när man har använt sin ”kvot” så dör man. Det kanske inte stämmer helt. Men om vi vågar tro lite på det så blir vi alltså äldre om vi andas med långa och fler andetag. Lite sanning ligger det kanske i detta…

Meditation och intentioner

Många säger att de inte kan meditera. ”Jag kan inte kontrollera mina tankar och då känner jag mig misslyckad”, hör jag ofta. Många tror att meditation handlar om att bli fri från tankar men det är inte meningen. Tankar kommer och går och det är helt naturligt. Meditation – eller mindfulness – handlar för mig om att låta tankarna flöda men öva sig i att komma tillbaka till andetaget. Man kan inte misslyckas med meditation även om man tycker att man inte lyckas fokusera på andetaget. Bara att man sätter sig ner och försöker är bra nog eller i alla fall bättre än ingenting.

Ibland när jag guidar en meditation lägger jag till en intention. Många yogalärare har teman för sina pass som de kallar för intentioner. När jag undervisade i yoga la jag upp varje pass utifrån en intention som passade med det fysiska passet. Ett exempel är ”Jag står stadigt” som psykologiskt handlar om att stå vid den man är, att inte låta sig påverka av andras hållningar etc. Rent fysiskt handlade många av positionerna om att stå fast förankrad på mattan (mer om detta under temat ”Grounding”).

Det är inte ovanligt att klienter som kommer till mig har lågt självförtroende och känner att de inte blir respekterade. Då kan en intention under meditationen vara ”Jag är respekterad” och efter meditationen handlar samtalet om vad det innebär att vara respekterad.

Grounding

”Det som händer på mattan händer också ute i livet” brukar jag säga till mina klienter. Grounding betyder att ”grunda sig”, att känna sig stabil, att känna sig hemma, att känna att man hör till. 

Grounding är egentligen också en intention man kan sätta. Jag brukar be mina klienter ställa sig i det som på yogaspråk heter ”Bergets position”. Man ställer sig på mattan med fötterna fast förankrade i mattan och med rak rygg. Det inbjuder till långa och djupa andetag och till en stolt hållning. Sen föreställer man sig att varje fot har fyra hörn med rötter som växer nedåt som slår rot i marken under mattan. Kanske en konstig visualisering men är man öppen för det så fungerar det. 

När man står här kan man stänga ögonen och kanske svaja lite från sida till sida, men fortfarande ha fötterna fast förankrade i mattan. Vad händer? Blir det svajigt? Tappar man balansen? Är det tråkigt att ”bara” stå?

Vad som händer när man ”bara” står här kan öppna upp för olika livsteman. Och gör man det till en vana att grunda sig några gånger i veckan kan man kanske känna att det känns olika för varje gång. Ibland kan man utmana sig själv mer när man svajar. Ibland blir man inte uttråkad. Ibland irriterad. Vad handlar detta om? 

Här är vi tillbaka vid ”Det som händer på mattan händer också ute i livet”. Lite förenklat kan man säga att sämre balans på yogamattan ofta också betyder att man saknar balans i livet. Man kanske är stressad just den dagen man ställde sig på mattan och då återspeglar det sig på mattan. Det är värdefullt att bli medveten om detta.

Alla kan yoga – men yoga är inte för alla

Yoga har blivit modernt och populärt och det är bra. Det finns många som, precis som jag, hittar yogan när livet utmanar. Och många som ”bara” använder det som motion. Inget är mer rätt än något annat. Men yoga framställs ibland som lösningen på allt och medierna visar upp snygga och smala modelltyper vilket tyvärr också kan få många att tycka att yoga inte är för alla. 

Jag har många klienter som inte alls känner för ”det där med yoga” men som tycker att ”de borde”. Alla säger ju att det är så bra. Och media visar upp bilder på människor som har fått sina liv förändrade av yogan och har blivit smala, snygga och lyckliga.

Vi är många som har hittat yogan och använder den som vägledning i livet. Men man blir inte lycklig eller fri från alla sina problem med yoga. Det finns mycket annat i livet än yoga och därför är du välkommen hos mig vare sig du är intresserad av yoga eller inte!

 

 

Foto på Charlotte Ljunggren

   

 

Charlotte Ljunggren 
Legitimerad psykolog och yogalärare. Charlotte arbetar psykodynamiskt, med yoga, närvaro och andning som en del i terapirummet. Charlotte ger terapi både på svenska och danska.

Ahum
28 januari, 2021
Laddar...