Glöm inte att röra på er i dessa tider

Nu när gym stänger ner, gruppaktiviteter ställs in och vi ombeds hålla oss hemma så mycket som möjligt, för att hålla nere spridningen av det nya Corona viruset, är det viktigt att hitta alternativa sätt att röra på oss. Regelbunden fysisk aktivitet är livsviktigt för vår psykiska hälsa. Det viktigaste är inte vad eller hur mycket du tränar, utan att du faktiskt gör någonting.

Vad menar vi med regelbunden fysisk aktivitet? 

Med regelbunden fysisk aktivitet menar vi alla olika sätt att hålla igång kroppen. Du skall helst bli varm och få upp din puls och din andning. Det finns inga rätt eller fel utan det viktigaste är att du hittar ett sätt som passar dig. Att röra sig lite varje dag trumfar i regel att ta ut sig helt och hållet en gång i veckan och 30 minuters pulshöjande träning om dagen är optimalt. I tider som dessa när du av en eller annan anledning kanske inte har möjlighet att röra på dig på de sätt du brukar kan det vara bra att hitta alternativa sätt. 

  • Ta en rask promenad eller löptur i naturen - på så sätt får du både fysisk aktivitet och frisk luft. 

  • Träna utomhus - hitta en brant backe och spring intervaller eller en bänk att göra utfallssteg ifrån. Enbart fantasin begränsar dig. 

  • Träna hemma - ofta behöver du ingenting mer än din egen kroppsvikt. Flera gymkedjor erbjuder online-träning. Har du inget medlemskonto finns det videos att följa på bland annat YouTube. 

  • Välj att ta trapporna istället för hissen - kanske kan du ta ett extra varv upp och ned när du ändå är igång. 

  • Rör på dig minst varje halvtimme om du arbetar stillasittande - sträck på dig, gå runt i rummet och gör ett par enkla stretchövningar några gånger under dagen.

  • Dansa - sätt på din favoritmusik hemma och rör dig på det sätt som känns rätt för dig. I tider av allvar och oro kan det vara skönt att släppa allt för ett tag och följa musikens rytmer. 

 

Vilka är de positiva effekterna på vår psykiska hälsa?   

Förutom de många positiva effekterna på vår fysiska hälsa såsom en starkare och mer uthållig kropp, bättre kondition och minskad risk för sjukdomar leder regelbunden fysisk aktivitet till goda effekter på vår psykiska hälsa. 

 

Frisättningen av hormoner ökar, bland annat serotonin som ger en känsla av lugn, dopamin som ger en känsla av välbefinnande, noradrenalin som gör att vi känner oss pigga och endorfin som är vårt “må bra” hormon. Fysisk aktivitet har en direkt effekt på hjärnan genom ökat blodflöde vilket förbättrar koncentrationsförmågan och minnet och du blir dessutom mer kreativ. De långsiktiga effekterna påverkar hjärnans plasticitet och bildandet av nya hjärnceller ökar. 

 

Även vår självkänsla och vårt självförtroende påverkas positivt av regelbunden fysisk aktivitet. Att sätta upp mål för dig själv som du sedan uppnår har en positivt förstärkande effekt självkänslan. Dessutom kan träning bidra till att du känner dig starkare som person, både fysiskt och psykiskt.

 

Hur kan fysisk aktivitet påverka vår psykiska (o)hälsa? 

Utöver dessa generella positiva hälsoeffekter kan fysisk aktivitet ha en direkt påverkan på flera olika typer av psykisk ohälsa. 

 

Nedstämdhet och depression 

Ett flertal studier tyder på att fysisk aktivitet kan vara minst lika effektivt som antidepressiva mediciner eller terapi för personer med mild till måttlig depression. En anledning till detta är att fysisk aktivitet frisätter endorfiner, vårt “må bra” hormon. Fysisk aktivitet fungerar dessutom en typ av beteendeaktivering som kan hjälpa till att bryta negativa vanor.

 

Ångest och oro 

Liksom vid nedstämdhet och depression så kan endorfiner som utsöndras vid fysisk aktivitet verka som ett botemedel mot ångest och oro. Fysisk aktivitet innebär en positiv distraktion som ger hjärnan chans att byta spår. Då blir det lättare att bryta den negativa spiral av oro, grubbel och ältande som många kan känna igen sig i. 

 

Stress 

Fysisk aktivitet kan även motverka stress genom att minska nivåer av stresshormonet kortisol. Träning motverkar även symtom som kommer som ett brev på posten när vi är stressade. Stelhet i nacke och rygg, muskelspänningar, sömnsvårigheter och yrsel är exempel på symtom som fysisk aktivitet kan lindra. Efter ett träningspass är kroppen mer avslappnad.


Sömnproblem 

Även sömnproblematik kan förbättras med hjälp av fysisk aktivitet. Studier har visat att personer som tränar generellt sover bättre än de som inte tränar, bland annat för att fysisk aktivitet stärker den naturliga biologiska rytmen.

Det kan hända att motivationen brister och trots att viljan finns där kan det kännas svårt att komma iväg. Motståndet är ofta som starkast när du är trött eller på dåligt humör. Eftersom risken är stor att du bara blir mer trött och på sämre humör av att inte röra dig gäller det att försöka bryta den onda cirkeln. Börja med något litet och öka sedan allt eftersom. Prova dig fram och gör det som känns bra för dig. 

Ibland kan man behöva hjälp med att komma tillbaka på rätt bana. Det kan handla om att bryta negativa tankemönster som grundar sig i oro och ångest eller att återaktivera beteenden som stannat av på grund av nedstämdhet eller depression. Via Ahum Chat får du enkelt kontakt med en psykolog och ni kan börja arbeta med din beteendeförändring direkt. 

Chatta med en psykolog här! 

Ahum
20 mars, 2020

Relaterade bloggposter

Laddar...