Det går att fira midsommar trots Corona

En efterlängtad långhelg och högtid väntar, men för många blir årets firande inte riktigt som vi tänkt oss. Myndigheterna vädjar om fortsatt social distansering, vilket försvårar möjligheterna till större fester samt traditioner som dans runt midsommarstången. Det är som bäddat för besvikelse. Men det går att hitta ett nytt förhållningssätt.

Midsommar är en högtid där vi gärna tar oss ut från stan. I år kan det vara så att många äldre personer som äger sommarhus isolerat sig där istället för att umgås med sina jämnåriga vänner på midsommar. Följden blir att inga sommarhus står lediga för de yngre generationerna att ha fest i. Fler än vanligt kanske blir kvar i stan och förorterna i år, vilket en del kan uppleva som att det inte riktigt känns som midsommar. Några kanske satsar på ett lite mindre firande med bara lunch utomhus med säkert avstånd med sina äldre föräldrar. Vi har sett ovanligt många inlägg i våra privata flöden som vittnar om att många inte gjort några planer alls, trots att midsommar bara varit några dagar bort. Vi ser en hint av besvikelse hos många. Fastna inte i negativa tankar om detta, vi mår bättre när vi fokuserar på det som är positivt och möjligt. 

Detta kan du tänka

  • Tillåt dig att känna sorg och besvikelse över att midsommar inte blir som du tänkt dig, men fastna inte i de negativa känslorna.  

  • Uppmärksamma dig själv på allt du har och det som fungerar i ditt liv, t.ex. att du är frisk, har tak över huvud, vädret och kanske att du har några nära och kära omkring dig. Det går att öva på tacksamhet och det gör oss bevisligen lyckligare. 

  • Tänk på att du inte är ensam utan läget är samma för alla. Påminn dig själv om att du bidrar till minskad smittspridning när du väljer att fira midsommar i mindre grupp. Detta är en form av altruism. 

  • Om du har en tendens att romantisera och förstora upp saker, kanske du behöver påminna dig själv om att midsommarafton bara är en dag. 

  • Gör en mental notering av fördelarna med att ses i en liten grupp. Kanske lyckas du fördjupa och förbättra dina allra viktigaste relationer. Du kanske kommer i säng tidigare och dricker mindre alkohol än om du varit på en större fest. 

Detta kan du göra

  • “Bjud över” vänner och bekanta på ett virtuellt midsommarfirande. Med hjälp av tjänster som FaceTime eller Skype kan mormor och morfar befinna sig i ert midsommarfirande om än ej fysiskt. Håll kontakten och skänk lite extra digital värme till de i din närhet som är ensamma.

  • Om vädret tillåter, ses utomhus i enklare former och där ni kan hålla säkert avstånd. Kaffe och tårta i trädgården, en båttur eller en promenad känns somrigt.

  • Satsa lite extra på maten. Gör en egen västerbottenspaj eller en midsommartårta. 

  • Gör bara det du vill göra, t.ex ligg i hängmattan och läs en bok. Midsommar liksom andra högtider innebär för många mycket stress och press. Kanske medför årets omständigheter en möjlighet för dig att släppa på vissa krav och se långhelgen som en chans att återhämta dig från vardagen. 

Vi vill skicka vår omtanke till dig som känner dig ensam. Kom ihåg att du inte är ensam om din situation och att det finns vägar att bryta ensamheten. Vill du prata med en professionel terapeut så erbjuder Ahum en matchningstjänst som hjälper dig hitta rätt terapeut för dig. 

Vi på Ahum önskar er alla en glad midsommar! 

Ahum
18 juni, 2020
Laddar...