Blir inte studenten som du tänkt? Så hanterar du brustna drömmar.

Många unga tar kontakt med Ahum just nu på grund av dåligt mående. De får inte ta studenten som det var tänkt, något de sett framemot länge. Det kommer inte att bli utspring tillsammans med kompisarna, dans på lastbilsflak som åker genom stan och fest på kvällen. Utöver detta har de kämpat med distansundervisning i flera månader, något som har varit en utmaning för många.

Det är naturligt att må dåligt – låt känslorna komma

Så hur hjälper vi dessa ungdomar som hör av sig till oss? Först “kramar vi om dem” och bekräftar deras känslor. Vårt mål är att öka förståelsen för att det är naturligt att må dåligt i den rådande situationen. Vi som är lite äldre har heller aldrig varit med om detta och tycker också att det är jobbigt! Det är första gången även i våra liv som vi behöver begränsa socialt umgänge och ställa in alla vårens och sommarens event. Vi försöker få våra klienter att ge sig tid att vara ledsna, besvikna och bara gråta ut. Det är ok! 

Beteendeaktivering

Nästa steg är att “skaka om dem lite” och hjälpa dem att ta tag i situationen på ett konkret sätt. En sistaårselev på gymnasiet har kanske inte rätt disciplin för hemundervisning. Vi arbetar exempelvis med att lägga upp scheman för t.ex. frukost och dusch samt att inrätta en studieplats hemma. Rutiner är viktiga och det gäller att få till nya som går att följa i dessa Corona-tider. 

Vi uppmuntrar dem också att planera in roliga aktiviteter. De behöver fokusera på vad som faktiskt går att göra, t.ex. träffa vänner utomhus. Vissa trivs bättre med att vara själva, då försöker vi uppmuntra till aktiviteter de kan göra på egen hand som kan stimulera och motivera. 

Identifiera och förändra inre beteenden

Sen blir budskapet från oss psykologer “deal with it”. Klienterna behöver acceptera läget och göra det bästa av situationen. Det går inte att kämpa emot det som är. Coronaläget är vi helt maktlösa över. Här blir det viktigt att få syn på inre beteenden i form av negativa tankar och att försöka förändra dessa. Se om de går att släppa eller formulera om. Vi lär våra klienter att identifiera motstånd till sådant som de inte kan påverka. Det lönar sig inte att mentalt kämpa emot det faktum att det i år inte kommer att bli en utspringning på skolgården. 

 

“Varför ska jag acceptera det här?” kanske våra unga klienter säger. Då svarar vi att du kommer att må bättre om du gör det. Och du har ändå inget val. Om det går att nå acceptans kommer ett lugn att sprida sig i kroppen och då går det också att tänka nya mer optimistiska tankar.


Att jobba med tacksamhet är ett bra sätt att bryta ångest över den rådande situationen och hantera förväntningar som inte infriats. Man riktar sitt fokus på det som är positivt och kanske lägger en som en ritual varje kväll att summera dagen och räkna upp fem saker att vara tacksam för. Det kan t.ex. vara jag är frisk, jag tar studenten och kommer att fira om än på annorlunda sätt, jag håller på att lära mig köra bil, jag har vänner och ett eget rum. 

Om du vill ha hjälp med en väldigt jobbig reaktion på något som inte blir som det var tänkt finns det på Ahum över 450 anslutna psykologer och psykoterapeuter. Testa att bli matchad med rätt terapeut för dig här

 

 

Ahum
22 maj, 2020
Laddar...