Årstidsbunden depression; när den svenska vintern blir en plåga

Trött och hängig under vintern? Tappar du livsgnistan mer och mer i takt med att dagarna blir kortare och nätterna kallare?

I så fall är du inte ensam! Majoriteten av alla svenskar känner sig mer nedstämda under vintermånaderna och nästan en miljon utvecklar en årstidsbunden depression. Nedan kan du läsa om vad du själv kan göra för att motverka ”winter blues” och när du bör söka professionell hjälp.

Årstidsbunden depression är en depression som infaller under en viss årstid. Majoriteten av de drabbade får depressiva symptom under hösten/vinter, som sedan avtar framåt våren och sommaren. Vissa som lider av stark årstidsbunden depression kan till och med bli maniska under de varmare månaderna.

Forskning har visat på att uppemot 90 – 95 % av alla svenskar känner av en viss nedstämdhet under årets kallare månader. Runt 10 % utvecklar så pass starka symptom att de kan bli diagnostiserade med årstidsbunden depression, SAD (från engelskans ”Seasonal affective disorder”). Sammanlagt så uppskattas det att runt 12 miljoner människor i Nordeuropa drabbas årligen.

Även om forskarna inte helt har klarlagt orsakerna till problemen så är bristen på ljus en trolig förklaring.

Så vet du om du är drabbad

Så hur kan du då veta om du faktiskt lider av årstidsbunden depression?

Det första tecknet är att du årligen, ungefär vid samma tidpunkt, börjar känna depressiva symptom. För många som lider av diagnosen så kommer symptomen runt oktober månad och försvinner vid vårkanten.

Symptomen är oftast liknande de som upplevs vid ”vanlig” depression och inkluderar exempelvis;

  • Sömnlöshet
  • Lägre självkänsla
  • Trötthet
  • Minskad sexlust
  • Nedstämdhet
  • Ångestkänslor

Depression

Det kan du själv göra

Det finns en rad saker som du kan göra för att själv överkomma din vinterdepression.

Exponera dig själv för mer ljus

Eftersom brist på ljus tros vara en av de grundläggande orsakerna till årstidsbunden depression, så är detta en uppenbar åtgärd. Det enklaste du kan göra är att ta vara på chanserna när solen väl är framme. Gå ut en promenad på lunchrasten och om det skulle vara en solig helg, se till att vara utomhus så mycket det bara går!

Många väljer även att åka på semester söderut. Detta kan fungera för vissa då en semester både ger mer solljus och en möjlighet att koppla av. Många upplever dock att symptomen blir ännu värre när de kommer tillbaka till Sverige igen.

Ett annat alternativ är ljusterapi. Denna terapiform har blivit alltmer populär under de senaste åren. Ljusterapi är faktiskt utvecklat specifikt för att behandla vinterdepressioner och har visat goda resultat. Behandlingen är väldigt enkel; man sätter sig i ett rum med väldigt starka ljus i 30 minuter till en timme. Ljusterapi finns både på sjukhus och på privata kliniker. Dessutom så finns det idag ljusterapilampor att köpa som kan användas hemma.

Se över dina matvanor

Att få i sig rätt näring är särskilt viktigt under de kalla vintermånaderna. Exempelvis så har mat som innehåller vitamin B såsom fullkornsflingor, ägg, bröd och rött kött visat sig vara effektivt mot depression. Det kan också vara värt att köpa ett vitamintillskott, speciellt med Vitamin D, som vi annars får från solen.

Rör på dig

Att träning är effektivt mot mental ohälsa, inklusive depression, är idag välkänt. En stor anledning till detta tros vara att vår hjärna utsöndrar endorfiner när vi rör på oss, vilket i sin tur inger en välbehagskänsla. Dessutom så kan träning vara en aktivitet som får oss att bryta negativa tankemönster.

Ny forskning har visa att träning kan vara minst lika effektivt som antidepressiva läkemedel för behandling av depression. För att uppnå de positiva psykiska effekterna från träning så rekommenderas 30 minuters pulshöjande aktivitet minst 3 gånger i veckan.

Om du vill veta mer om tränings påverkan på psykisk hälsa så kan du läsa vår artikel om ämnet här.

När du bör uppsöka professionell hjälp

Om du tror att du lider utav årstidsbunden depression så är det alltid bäst att ta kontakt med en professionell psykolog eller terapeut. Tillsammans kan ni ta reda på hur allvarliga dina symptom är och hur du kan gå tillväga för att må bättre.

Hos Ahum hittar legitimerade terapeuter och psykologer som är vana att arbete med personer som lider utav årstidsbunden depression. Hitta en psykolog nära dig och börja resan mot en ljusare vinter redan idag!

Ahum
07 december, 2016
Laddar...