Ahum tipsar - så lyckas du med arbetet hemifrån

Vi är inne i en ny vecka och för många innebär rådande omständigheter förändrade arbetsförhållanden. För att minska smittspridningen av coronaviruset arbetar allt fler hemifrån. Skönt anser vissa medan det för andra kan upplevas både ensamt och utmanande.

Genom att arbeta hemifrån kan vi undvika exponering för smittorisk i kollektivtrafik och på arbetsplatser och vi riskerar inte att omedvetet själva sprida symtomfri smitta. Ahum ger dig som har möjlighet att ta med dig ditt arbete hem 7 tips på hur du bibehåller din produktivitet och arbetar lika effektivt hemifrån som på kontoret samtidigt som du bevarar din arbetsglädje.

 

  1. Håll fast vid dina morgonrutiner. Ställ klockan i god tid, ät frukost, ta en dusch och klä på dig dina vanliga kläder. Din pyjamas må vara bekväm men våra sovkläder är starkt associerade med vila och kommer således att inkräkta på din produktivitet. 

  2. Planera dina arbetsuppgifter och din tid. Strukturera upp dagen utifrån vad som behövs göras och när. Prata ihop dig med dina kollegor och synka er arbetstid. Håll dig till dina ordinarie tider och se till att skilja på arbetstid och vila även om den fysiska miljön är den samma. 

  3.  Var tillgänglig och håll kontakten med dina kollegor. Gör ditt yttersta för att bevara teamkänslan. Se till att du finns tillgänglig via dator och telefon och delta på möten och fikapauser virtuellt, gärna via videolänk för att inte gå miste om ansiktsuttryck och kroppsspråk. 

  4. Skapa ett speciellt utrymme för ditt hemmakontor. Hemmet är ofta associerat med fritid vilket försvårar för hjärnan att ställa om från vila till aktivitet. Välj därför ut en specifik plats för ditt hemmakontor och håll dig där under din arbetsdag. Förslagsvis väljer du ett mer ergonomiskt alternativ än sängen eller soffan. Varva gärna sittande med stående, strykbrädan kan vikariera som skrivbord. 

  5.  Håll igång din fysiska aktivitet. Förra veckan skrev vi om vikten av fysisk aktivitet för den psykiska hälsan. Se till att du rör på dig varje halvtimme och sätt gärna av tid, förslagsvis under din lunch, för en rask promenad, en löprunda eller ett träningspass online. 

  6. Gör dig av med eventuella distraktioner. Försök att lägga ifrån dig din privata telefon och stäng av TV eller radio som stör din koncentrationsförmåga. Undvik att plocka med disken eller tvätten samtidigt som du arbetar då avbrott som dessa minskar din effektivitet.

  7. Belöna dig själv. Om motivationen sviktar under dagen kan du behöva aktivera ditt belöningssystem. Ta en kort paus och scrolla på mobilen, ring en god vän eller ta en fika i din ensamhet - ett utmärkt tillfälle att öva på medveten närvaro.

 

 

Ahum
24 mars, 2020
Laddar...